کنفرانس وحدت اسلامی هر سال در اواخر شهریور در تهران برگزار می‌شود و امسال سی‌وهشتمین دوره این کنفرانس برگزار شد. در این کنفرانس که با عنوان «همکاری‌های اسلامی برای دست‌یابی به ارزش‌های مشترک با تأکید بر مسألۀ فلسطین برگزار شد ۲۵۰ شخصیت برجسته جهان اسلام به صورت حضوری و ۲۳۴ شخصیت به صورت وبیناری سخنرانی […]

کنفرانس وحدت اسلامی هر سال در اواخر شهریور در تهران برگزار می‌شود و امسال سی‌وهشتمین دوره این کنفرانس برگزار شد. در این کنفرانس که با عنوان «همکاری‌های اسلامی برای دست‌یابی به ارزش‌های مشترک با تأکید بر مسألۀ فلسطین برگزار شد ۲۵۰ شخصیت برجسته جهان اسلام به صورت حضوری و ۲۳۴ شخصیت به صورت وبیناری سخنرانی کرده، بیش از ۳۰۰ مقاله علمی مرتبط با مسألۀ فلسطین و همکاری‌های اسلامی برای دست‌یابی به ارزش‌های مشترک، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 کنفرانسی که تاکید موکدی بر وحدت دارد چرا که جنگ غزه که در آستانه اولین سالگرد آن هستیم تاکنون بیش از ۴۱ هزار کشته داده و هنوز برخی کشور‌های اسلامی هیچ اقدامی برای پایان جنگ نکرده‌اند.

این کنفرانس از روز (۲۹ شهریور تا ۳۱ شهریور) در سالن اجلاس سران برگزار شد و مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان در آن به سخنرانی پرداخت. 

قصور در وحدت

رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود گفت: اروپایی‌ها با همه دعوایی که با یکدیگر داشتند مرز‌ها را برداشتند و پول‌ها را یکی کردند، اما ما دیوار گذاشتیم و همدیگر را می‌کشیم و این تفرقه دشمن است که در بین ما ایجاد شده است.

مسعود پزشکیان

وی با بیان اینکه وحدت بالاتر از نماز و روزه ما است، گفت: ما نماز و روزه را برپا می‌داریم، اما با هم دعوا می‌کنیم. آیا خدا یا کتاب خدا گفته دشمنی کنید و اختلاف کنید. اختلاف عصیان در مقابل خداست. نماز می‌خوانیم و می‌گویم صراط مستقیم و می‌خواهیم با هم بجنگیم، اما اسرائیلی‌ها با دو سه میلیون نفر همه جارا بمباران می‌کند و ما نگاه می‌کنیم، چون ما با هم نیستیم و زبان مشترک و وحدت اسلامی نداریم و سر چیز‌های ساده با هم دعوا می‌کنیم. 

پزشکیان ادامه داد: نماز و روزه برای وحدت است. اگر وحدت نکنیم برای چی نماز می‌خوانی و روزه می‌گیری. اقامه صلوه یعنی اجماع بین مسلمانان و داشتن زبان مشترک، اما بعد تفرقه بین مسلمانان می‌اندازند. دشمنان دعوا بین شیعه و سنی راه می‌اندازند تا منابع و امکانات ما را ببرند لذا ما مسلمانان مقصر هستیم.

انفجار پیجر‌ها توسط رژیم صهیونیستی در لبنان یکی از اتفاقاتی بود که در ایام برگزاری کنفرانس وحدت رخ داد. حمله‌ای بزدلانه از طرف صهیونیست‌ها که نشان می‌دهد این رژیم افسار پاره کرده و برای بقای خود به هر اقدامی دست می‌زند.

شیخ زهیر جعید هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی در لبنان در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: پیجر‌ها تنها در دست نیرو‌های حزب الله نبود و در دست بسیاری از مردم عادی از اقشار مختلف مردم بود و لذا این کشتاری جنایتکارانه علیه مردم بود و صهیونیست‌ها باید برای این اقدام محاکمه شوند.

وی اظهار کرد: شاهد رویکرد جدید در وحدت بین شیعه و سنی در لبنان هستیم. مردم فلسطین شیعه نیستند بلکه سنی هستند، اما حزب‌الله لبنان و مقاومت شیعه هستند، ما فقط از حزب‌الله و جنبش عمل صحبت نمی‌کنیم. 

علمای لبنان

سید علی فضل‌الله امام جمعه بیروت در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری بیان کرد: حمله رژیم صهیونیستی به لبنان بدون مجازات نمی‌ماند و مقاومت نمی‌خواهد مردم در رنج باشند و دشمن رنج نبیند. مقاومت براساس حکمت و درایت عمل می‌کند. اقدام امنیتی با اقدام امنیتی پاسخ داده می‌شود، اقدام دشمن بدون مجازات نخواهد ماند.

پاسخ حزب‌الله به صهیونیست‌ها

براساس همین دیدگاه بود که بامداد گذشته حملات حزب‌الله لبنان به رژیم صهیونیستی خواب را از چشم اشغالگران ربود و حمله گسترده‌ی موشکی حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی، آژیر‌های هشدار را در تمامی مناطق شمال فلسطین اشغالی تا حیفا به صدا درآورده و منابع اسرائیلی از شلیک حجم گسترده‌ای از موشک‌ها از جانب لبنان خبر می‌دهند.

آژیر‌های خطر بدون توقف در ۷۴ شهر و شهرک صهیونیست‌نشین تا عمق ۵۰ کیلومتر در سرزمین‌های اشغالی از جنوب حیفا تا شمال کرانه باختری به صدا درآمده است.

همچنین آژیر‌های هشدار در جولان اشغالی، شهر‌های صفد، حیفا، الناصریه و مناطق وسیعی از الجلیل به صدا درآمده است.

منابع اسرائیلی از وقوع انفجار‌های شدید در بندر حیفا خبر می‌دهند و آژیر‌های هشدار تقریبا در سرتاسر شمال فلسطین اشغالی به شکل ممتد در حال به‌صدا درآمدن است.

حمله حزب الله

همچنین رسانه‌های صهیونیستی از شنیده شدن صدای انفجار‌های شدید در فرودگاه نظامی رامات‌دیوید در سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دهند و آتش‌سوزی در نزدیکی پایگاه هوایی رامات‌دیوید ارتش رژیم غاصب اسرائیل رخ داده است.

در همین حال، رسانه‌های لبنانی اعلام کرده‌اند که حزب‌الله برای اولین‌بار از سال ۲۰۰۶، موشک‌های فجر ۵ را به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرده است.

بر اساس اعلام رسانه‌های اسرائیلی، حزب‌الله بُرد موشک‌های شلیک‌شده‌ی خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است.

کانال ۷ عبری مدعی شد که در پی موشکباران سنگین بامدادی حزب‌الله، ۱۵ موشک اطراف شهرک اشغالی الناصره را به لرزه درآورده و شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست نیز در شهرک کفار عیلوت زخمی شده‌اند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز، حمله موشکی به پایگاه و فرودگاه نظامی رامات‌دیوید در شمال اراضی اشغالی را تایید کرد.

وبگاه خبری آکسیوس گزارش داد که، حمله گسترده‌ی موشکی بامداد امروز حزب‌الله، از حیث عمق مناطق مورد هدف، بی‌سابقه بوده است.

شبکه ۱۲ اسرائیل نیز در گزارشی گفت: نتانیاهو می‌خواست ساکنان شمال را به خانه‌هایشان بازگرداند، اکنون باید به فکر بازگرداندن ساکنان حیفا باشد.

نیویورک‌تایمز نیز مدعی شده است: حزب‌الله موشک‌ها را به عمقی غیرمعمول در داخل اسرائیل شلیک کرده است.

در همین حال، حزب‌الله لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در حمایت از مردم مقاوم غزه و در پاسخ به تعرض‌های اخیر رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف لبنان، با موشک‌های فادی ۱ و فادی ۲ پایگاه هوایی رامات‌دیوید را هدف قرار دادیم.

حزب‌الله لبنان افزود: عملیات ساعتی قبل با این‌که در عمق اراضی اشغالی انجام شد، مانند دیگر عملیات‌های روزانه مقاومت بود و ارتباطی با پاسخ به حملات تروریستی پیجری و ترور اخیر در بیروت نداشت؛ بنابراین صهیونیست‌ها باید همچنان منتظر «عملیات انتقام» و باز شدن در‌های جهنم باشند.

سید هادی سیدافقهی کارشناس مسائل منطقه شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: رژیم صهیونیستی حمایت‌های نامحدود و سلاح‌های کشتارجمعی در اختیار دارد، اما بحث عقلانیت جنگ را باید دید. تاکنون سید حسن نصرالله این جنگ را با عقلانیت اداره کرده است. 

سید هادی سیدافقهی

قدرت درونی مسلمانان برای نابودی اسرائیل

اهمیت وحدت در بین مسلمانان در جایی اهمیت بیشتری می‌یابد که رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت و همچنین قشر‌های مختلف مردم در حسینیه امام خمینی (ره) گفتند: اگر ما می‌خواهیم پیام ما، پیام وحدت ما، در دنیا صادقانه تلقّی بشود، باید بین خودمان این اتّحاد را ایجاد کنیم. اختلاف سلیقه و اختلاف نظر و اختلافات سیاسی و امثال اینها نباید در همدستی و هم‌بازویی و همگامی ملّت و همدلی ملّت تأثیر بگذارد؛ دنبال اهداف حقیقی باید حرکت کنیم. اگر این اتّفاق افتاد، آن وقت دیگر دشمن نمی‌تواند به موجود لجنِ فاسدِ خبیثی مثل رژیم صهیونی این اجازه را بدهد که این همه جنایت را در این منطقه انجام بدهد. امروز ببینید رژیم صهیونی چه می‌کند! یعنی جنایت‌هایی که انجام می‌دهند بدون شرم، بدون پنهان‌کاری [است]؛ در غزّه یک جور، در کرانه‌ی باختری یک جور، در لبنان یک جور، در سوریه یک جور؛ جنایت می‌کنند به معنای واقعی کلمه. طرفشان مرد جنگی نیست، طرفشان آحاد مردمند. در فلسطین به مردان جنگی نتوانستند ضربه‌ای وارد کنند، خشم جاهلانه و خباثت‌آلود خود را سر بچّه‌های کوچک، سر بیماران بیمارستان‌ها، سر مدارس فرزندان نورسیده خالی کردند. این به خاطر این است که ما از قدرت درونی خودمان استفاده نمی‌کنیم؛ باید استفاده کنیم. این قدرت درونی می‌تواند رژیم صهیونی را، این غدّه‌ی سرطانی خبیث را از قلب جامعه‌ی اسلامی یعنی فلسطین بردارد و ازاله کند و نفوذ و تسلّط و دخالت زورگویانه‌ی آمریکا را در این منطقه از بین ببرد؛ [ما]می‌توانیم.

رهبر انقلاب

ایشان افزودند: امروز قدم اوّل و اوّلین کار در اتّحاد دنیای اسلام بر ضدّ این باند جنایتکار و باند تروری که بر فلسطین حکومت میکنند و قصف (۱۱) کردند سرزمین فلسطین را، این است که کشور‌های اسلامی ارتباطات اقتصادی‌شان را بکلّی با این باند جنایتکار قطع کنند؛ این دیگر کمترین کاری است که میتوانند انجام بدهند؛ باید این کار انجام بگیرد. ارتباطات اقتصادی را از بین ببرند، ارتباطات سیاسی را تضعیف کنند، حملات مطبوعاتی، حملات رسانه‌ای را تقویت کنند و صریحاً ابراز کنند و نشان بدهند که در کنار ملّت مظلوم فلسطین قرار دارند.

تنها راه نابودی رژیم صهیونیستی اتحاد کشور‌های مسلمان با یکدیگر و قطع ارتباطات تجاری آنها با اشغالگران قدس است، اما بسیاری از علمایی که در کنفرانس وحدت شرکت کردند کشورهایشان هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌اند و در عین اینکه جنگ غزه را محکوم می‌کنند، اما شاهد یک نوع بی‌عملی در برابر تجاوزات این رژیم هستیم؛ امری که در کنفرانس وحدت تلاش زیادی برای از بین بردن بی‌تفاوتی‌های کشور‌های مسلمان شد و در بیانیه پایانی سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی هم بر آن تاکید شد که تنها راه توقف جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی اتحاد جهان اسلام و اقدامات عملی و یکپارچه در مقابل این رژیم جنایتکار است. هم‌پیمانی با رژیم غاصب صهیونیستی هرگز برای جهان اسلام سودی نخواهد داشت، زیرا این رژیم بر هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست و در همه حال ویرانی، ترور و نزاع در جهان اسلام را دنبال می‌کند و اینک این رژیم در ضعیف‌ترین زمان خود قرار گرفته است. به حول و قوه الهی و با همدلی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی پیروزی بزرگ نزدیک است.

همچنین علمای شرکت کننده در کنفرانس، خواهان قطع کامل روابط سیاسی – اقتصادی دولت‌های اسلامی با رژیم صهیونیستی، همچون تحریم سوخت، می‌باشند و از علمای جهان اسلام می‌خواهند که مسلمانان و آزادگان جهان را به تحریم کالا‌های رژیم صهیونیستی تشویق و ارسال امکانات مادی، غذائی و نظامی به مردم مظلوم غزه را وظیفه انسانی و شرعی خود بدانند.

+